HTML

Friss hozzászólások

Címkék

12 (1) 12évrabszolgaság (1) 2014 (1) a (1) admin (1) ajánló (6) ajanlo (1) album (1) álom.net (1) amcsi (1) amerikai botrány (1) apokalipszis (1) április6 (1) avengers (1) bang (1) big (1) birds (1) blogger (1) blood (1) bosszúállók (1) breaking bad (1) bulvár (1) clara bow (2) dead (1) dexter (1) divat (1) együttes (1) éjszaka (1) előzetes (1) első poszt (1) ember (1) enciklopédiája (1) eszköz (1) eurovízió (2) év (1) évforduló (3) facebook (1) Facebook (1) farsang (1) film (16) filmajánló (9) filmajánó (2) fluor (1) forradalom (1) frankenstein (1) golden globe (1) hely (1) herkules (1) himym (1) Hulk (1) idős (1) Inczédy (1) info (1) irony (1) ismerkedés (1) jack (1) játék (5) katasztrófa (2) keksz (1) képregény (1) kingslayer (7) kiscsillag (1) kocka (1) komment (1) könyv (3) Könyvajánló (1) Kossuth (1) kritika (4) kultúra (4) levelek júliának (1) littlecat01 (6) lol (3) lorde (1) Magdi anyus (1) majd (1) meleg (1) meme (1) metró (1) milky way (3) mokka (1) műsor (1) műsorvezető (1) narancsvidék (1) némafilm (2) nemlétező (1) newzz.com (2) new year (1) oltás (1) once (1) oravecz (1) oscar (1) oscars (1) oscars2014 (1) party (1) Pesten Hallottam (1) rabszolgaság (1) rajzfilm (2) regény (1) reggeli (1) remake (1) retrokedd (3) ryan (1) sorozat (11) szavak (1) szex (2) szójáték (1) szupcsimupcsi (1) Tamás (1) társadalomkritika (1) taylor momsen (1) the (2) theory (1) time (1) titanic (3) tolerancia (1) tömeg (1) tömegközlekedés (1) történelem (2) tragédia (1) tróger (1) troll (1) true (1) túlélő (4) tumblr (1) twitter (1) upon (1) választás (1) vélemény (3) vicc (1) videó (1) videoklip (1) Vili bácsi (1) vonzalom (1) walking (1) xjelena (18) XXI.század (1) zene (3) Címkefelhő

Emlékezünk: SOS Titanic! - 2. rész

milky_way   2014.04.16. 16:00

1. rész: http://newzz.blog.hu/2014/04/15/sos_titanic

3. rész: http://newzz.blog.hu/2014/04/18/emlekezunk_sos_titanic_3_resz

Először a nők és a gyerekek!

A kapitány elrendeli, hogy először a nők és a gyerekek szálljanak a mentőcsónakokba. A hajó jobb oldalán Lightoller másodtiszt, a bal oldalán Murdoch elsőtiszt a rangidős, ők engedik be a csónakba az embereket.

A hajón több mint 2200-an utaznak, de csak 1178 férőhely van a mentőcsónakokban (és ez még mindig több, mint a törvény által megkövetelt 962 férőhely). 

2819032_804926f713f972499972d64171d0a113_wm.jpg

Az utasok nem tudnak arról, hogy nincs elég hely a csónakokban, a személyzet közül is csak kevesen.

Wallace Henry Hartley karmester összeszedi zenészeit és a Titanic zenekara elkezd játszani az első osztályon, később a csónakfedélzeten folytatják a zenélést. A zenekar jó zenészekből áll, a White Star Line megszerezte a Cunard Line-hoz tartozó Mauretania karmesterét, Hartleyt, a Carpathia zongoristáját, Theodore Braileyt is elcsalták, valamint Roger Bricoux csellistát. A bőgős Fred Clark volt, az első hegedűs Jock Hume. Gyors ütemű, vidám zenéket játszottak aznap este. Egyikük sem élte túl a Titanic pusztulását.

wallace-hartley-violin.jpg

Lightoller másodtiszt a hátsó csónaknál állva elkiáltja magát, hogy a nők és a gyerekek szálljanak be. Egyelőre azonban nincs tolongás. Sokan azt gondolják, hogy a hajón nagyobb biztonságban vannak, mint a törékeny csónakban.

Amikor Constance Willard kereken megtagadta, hogy a csónakba lépjen, egy kimerült tiszt így szólt: – Ne vesztegessük az időt, hagyjuk veszni, ha nem akar beszállni!

Frankfurt hajó megint bejelentkezik, ők is elindulnak a helyszínre.

Eddig a CQD jelzést adták le, Phillips rádiós a kapitány javaslatára a mostanában terjedő SOS jelzést is leadja.

Az első mentőcsónakot, a 7-es számút lebocsátják. Ide is alig akarnak beszállni, az utasok között van Dorothy Gibson filmsztár, anyja követi, majd rábeszélik esti bridzspartnereiket, William Slopert és Fred Sewardot, hogy szálljanak be. Többen vonakodva követik őket. A beszállást irányító Murdoch elsőtiszt nem vár tovább, vízre bocsátja a csónakot. 28-an vannak rajta pedig 65-en férnének el benne.

0.45-kor vakító fény gyúlt az éjszakában, ahogy a híd jobb oldaláról fellőtték az első rakétát.

Titanic-Dimensions.jpg

Milliomosok kis csoportja félrevonulva, némán várakozott a csónakfedélzeten; köztük John Jacob Astor, George B. Widener, John B. Thayer és még néhányan. Benjamin Guggenheim a titkárával együtt ismét frakkot öltött: „A legjobb öltözetünket vettük fel és felkészültünk arra, hogy igazi úriemberként szálljunk a mélybe.” Inasával – arra az esetre, ha az életben marad – üzenetet küldött a feleségének: – Mondja meg neki, hogy szabályosan végigjátszottam a játszmát. Egy nő se maradjon Ben Guggenheim gyávasága miatt e hajó fedélzetén!

A fedélközi szegény ír fiúk és lányok letérdelve imádkoztak. Egy angol pap, Thomas Byles atya járkált föl-alá az utasok között, gyóntatott és föloldozást adott. A víz szüntelenül emelkedett.

További két csónakot eresztenek le, az 5-ös és a 6-os számút, ez utóbbiban szintén csak 28-an ülnek. Molly Brown Denverből próbál eltávolodni a csónaktól, de két férfi beleteszi. A csónak ranngidős tisztje Robert Hitchens, aki a kormánynál volt az ütközés idején. Az 5-ös csónakba később ugrik be dr. Henry Frauenthal (felesége már a csónakban volt), olyan szerencsétlenül ugrik, hogy Mrs. Annie May Stengelre esik, akinek két bordája eltörik, és eszméletét veszti.

titanic-7.jpg

A férjem és a fiam a fedélzetre ment, hogy segítsen a tiszteknek. Ekkor láttam őket utoljára. Amikor a fedélzetre értem, egy csónakba tettek. Amikor eleveztünk a csónakkal, láttam, hogy egy tiszt főbe lőtte magát. Azt is láttam, hogy Smith kapitány a tengerbe ugrik.

Mrs. Eleanor Widener elsőosztályú utas

A 3-as mentőcsónak is vízen van. Mivel maradt még hely a csónakban és a környéken nem látnak több nőt és gyereket, a hajó rangidős tisztje megengedi, hogy férfiak is beszálljanak. Frederick O. Spedden csatlakozik fiához és feleségéhez, Howard B. Case viszont így sem hajlandó beszállni. A csónakban 32 utas és 11 fős személyzet menekül.

A 8-as mentőcsonakot is leeresztik 39 emberrel. Mrs. Ida Straus nem akar beülni a férje nélkül, erre a ragidős tiszt megengedné Isidor Strausnak, hogy beszálljon a csónakba a korára való tekintettel, de ő elutasítja ezt. A házaspárt nem lehet elválasztani, Mrs. Straus odaadja ékszereit társalkodónőjének, Ellen Birdnek, majd a házaspár a fedélezeten lévő nyugágyon várja sorsát.

strauss_hazaspar.jpg

Vízen az 1-es mentócsónak, negyvenen férnének el, de csak 12-en ülnek rajta. A tömeg már a tat felé tódul, mert a közelben lévő csónakokat mind leeresztették. Murdoch elsőtiszt hat fűtőt is a csónakba ültet azzal a felszólítással, hogy maradjanak a hajó közelében, hogy szükség esetén visszahívhassák a csónakot.

A víz eléri a hajó orrát, elfedi a Titanic feliratot.

A 9-es számú csónak is a vízen 56 emberrel. Nagyon sok férfi is van a csónakban, miután a nők nem tudnak odalépni. Végül három férfit küldenek a nőknek segíteni, miután egy francia asszony majdnem a vízbe zuhan. A csónakban senkinek nincs kése, hogy elvágják a kötelet, de végül sikerült vízre ereszteni a csónakot.

Fellövik az utolsó jelzőrakétát is. Összesen nyolcat lőttek fel, helyi idő szerint 0 óra 45 perc és 1 óra 20 perc között, hétperces időközönként.

A 10-es mentőcsónakot is vízbe eresztik. Egy fekete ruhás nő a csónak és a hajó közé esik, amikor megpróbál beszállni. Kihalásszák a vízből, másodszorra már sikerül a csónakba lépnie.

Vízen a 11-es és 12-es mentőcsónak, utóbbiban 40-en ülnek. A 11-es csónak majdnem a vízbe borul, mert túl sokan ülnek benne, de végül sikerül megúszni a balesetet.

Pánik tör ki a Titanicon a mentőcsónakok mellett. Egyre többen próbálnak a csónakba ugrani a magasabban levő fedélzetekről. Férfiak is felszállnak, őket matrózok lökik ki a csónakokból, hogy helyet hagyjanak a nőknek és a gyerekeknek.

Vízben a 14-es mentőcsónak. Harold Godfrey Lowe ötödik tiszt a levegőbe lő, hogy elriassza azokat, akik a túltöltött 14-es csónakra akarnának felkapaszkodni.

Vízen a 13-as és 15-ös mentőcsónak, előbbiben 64-en, utóbbiban 70-en vannak. A 15-ös csónakot szinte ráeresztik a 13-asra, veszélyeztetve mindkét csónakban ülőket.

Vízen a 16-os mentőcsónak 50 emberrel az üléseken.

Joseph Bruce Ismay, a White Star Line igazgatója sikeresen beszáll a C jelű mentőcsónakba. Vele együtt 42-en vannak a csónakban.

Az elmúlt percekben többen látták Thomas Andrewst, a hajó tervezőjét a szivarszobában. Egy festményt néz, amelynek címe: Út az Újvilágba (Approach to the New World).

A 2-es számú mentőcsónakot is vízre eresztik.

Clinch Smith barátom javasolta, hogy menjünk a tat felé, de utunkat állta egy hatalmas tömeg, amely az alsóbb fedélzetekről áramlott fel. Nők és férfiak is voltak a tömegben, valószínűleg azok az utasok, akik addig a fedélzetközbe voltak zárva. De még ezek között az emberek között sem volt nyoma hisztérikus sírásnak, pániknak.

Archibald Gracie ezredes, túlélő

Vízen a 4-es mentőcsónak is. A víz már majdnem eléri a hajóhidat.

Mostantól mindenki magáért felelős!”

A Titanicon még nagyjából 1500-an vannak, de már csak egy mentőcsónak maradt, a D jelű (az A és B csónakot nem sikerült kiszabadítani). Csak a nőket engedik a közelébe, a matrózok kordont formálnak, úgy tartják vissza a tömeget. A csónakot vízre is eresztik 44 fővel.

Az utolsó vészjelzést is elküldik: „Nagyon gyorsan süllyedünk, nem tartunk ki sokáig”.

A tat elkezd emelkedni. Az utasok odagyűlnek. 

11_titanic.jpg

A kapitány a rádiószobába siet, hogy elbocsássa szolgálatukból az operátorokat.

Sikerül kiszabadítani az A csónakot a jobb oldalon. A hajó azonban erősen bal felé dőlt, így megpróbálják a túlsó oldalra vonszolni a csónakot, hogy vízre lehessen ereszteni.A tenger is nehezíti a helyzetet: egy nagy hullám söpör végig a fedélzeten, nagyon sok embert a vízbe sodor.

A rádió elhallgat, amikor a rádiószobát elönti a víz. Bride és Phillips operátorok elhagyják a helyiséget.

A kapitány kijelenti, hogy ezentúl mindenki magáért felelős, majd visszatér a hídra. Néhányan beugranak a tengerbe a fedélzetről. Fred Scott segédfűtőt a 4-es csónak veszi fel.

Az A jelű mentőcsónak elúszik, ahogy a Titanic tovább süllyed, a B jelű pedig felfordul.

A zenekar az Ősz című egyházi himnuszt kezdi el játszani. Más túlélők szerint az Őszi álom keringőt, megint mások úgy emlékeznek, a Közelebb hozzád, Istenem, című dalt játsszák. Nem tudni biztosan, mi volt az utolsó dal a Titanicon.

Közelebb hozzád, Istenem: https://www.youtube.com/watch?v=JnS2Xq-O7XU

Nagyon sok bátor tettet hajtottak végre akkor éjszaka, de nehezen tudok elképzelni bátrabbat annál a néhány embernél, akik folyamatosan zenéltek, amikor a hajó egyre mélyebbre süllyedt... a zene úgy hangzott, mintha saját halotti rekviemjük lenne.

Lawrence Beesley, túlélő

Tátott szájjal bámultunk”

Az emberek elkezdtek a vízbe ugrálni a tatról. Barátommal, Milton Longgal egymás mellett álltunk és beugrottunk a vízbe. Nem írtunk üzenetet az otthoniaknak, mert egyikünk sem gondolta, hogy visszatérünk.

Jack B. Thayer, túlélő

Lawrence Beesley utas így számolt be a hajóóriás utolsó pillanatairól, amelyeket a 7-es számú mentőcsónakból, másfél kilométer távolságból figyelt: „Tátott szájjal bámultuk, ahogy lassan fölágaskodott, láthatólag a hajóderéktól kissé hátrább eső súlypont körül fordult el, amíg teljesen függőlegesen nem állt, és úgy is maradt – mozdulatlanul.”

1204titanic8.jpg

 

Még csak hétéves voltam, de arra gondoltam, minden megállt egy pillanatra.

Eva Hart, túlélő

A fények felvillannak, majd minden elsötétül. Sokan a vízbe ugranak, és megpróbálnak minél messzebb úszni a hajótól.

A hajó kettétörik, az orr azonnal elsüllyed, a tat még néhány pillanatra fennmarad.

4large.jpg

Két órával és negyven perccel a jégheggyel való ütközés után a Titanic elsüllyed.

A National Geographic animációja a Titanic elsüllyedéséről, James Cameron kommentárjával:

https://www.youtube.com/watch?v=FSGeskFzE0s

A tenger hőmérséklete mínusz 2,2 Celsius-fok. Több százan úsznak a felszínen, de a mentőmellény nem segít a hidegen, az emberekre fagyhalál vár. Ilyen hideg vízben körülbelül 10-15 perc alatt kihűl a szervezet, ha az ember folyamatosan tempózik, akkor kicsit tovább bírja.

Az evezősök a csónakra helyezték az evezőket, teljes csöndben néztük hogyan süllyed el a hajó. Néhányan oda sem néztek, egymás vállára borultak.

Lawrence Beesley túlélő

A szerencsések és a jobban úszók az A és B csónak körül gyülekeznek, a B csónak fenekével felfelé úszik. A leomló kémény messze lendítette a két csónakot a süllyedő hajótól, így tudtak a vízen maradni, nem rántotta le őket a mélybe az örvény.

Amikor a vízbe értem, olyan volt, mintha ezer késsel szurkáltak volna. A víz hőmérséklete fagypont alatt volt.

Charles Lightoller másodtiszt


Tucatnyian érik el az A csónakot, köztük R. Norris Williams teniszjátékos, John Thompsonfűtő, Edward Brown steward és Rosa Albott a fedélzetközből.

Egy alig száz méterre lévő alig tele mentőcsónak nem jött vissza a túlélőkért. Hogy miért, az rejtély. Hogyan tud valaki nem törődni a vízben lévők kiabálásával?

Jack B. Thayer, túlélő

A B csónakba kapaszkodik Harold Bridge távírász, Lightoller másodtiszt és Jack Thayler elsőosztályú utasaki a hajó süllyedésekor ugrott a vízbe.

Boxhall negyedik tiszt jelzőrakétákat lő fel a 2-es csónakból.

Egymáshoz kötözik az 5-ös és 7-es, valamint a 6-os és 16-os csónakokat. Néhány csónak elsodródik, 4-5 mérföld sugarú körben 18 csónak lebeg.

A csend hangja

A fuldokló emberek hangja olyan, amit lehetetlen leírni. Legalább annyira szörnyű, mint az azt követő néma csend.

Eva Hart, túlélő

A B csónak elé sodródik Charles Joughin pékmester, aki egyrészt a szervezetében levő alkoholnak köszönhetően nem fagyott meg, másrészt azért, mert folyamatosan taposta a vizet, de éppen annyira, hogy ne merüljön el és ne fáradjon el túl korán. Joughint felveszik a csónakra.

 

A Titanic fedélzetén 12 kutya is utazott, az első osztályú utasoknak ugyanis engedélyezett volt a házikedvencek felvitele a hajóra. Három kutya túlélte a balesetet a mentőcsónakokban, két pekingi pincsi és egy spitz – mivel mind nagyon kis testű állatok, nem foglaltak helyet emberek elől a csónakokban.

 

Egy óráig tartott, amíg visszaeveztek, a 14-es csónaknak csak négy embert sikerül megmentenie. Ez volt az egyetlen csónak, amely visszafordult.

435399_saving-lives-on-the-titanic16_epsicuaitwlfo42x7yedw6mpvtncurxrbvj6lwuht2ya6mzmafma_610x343.jpg

 

22 komment

Címkék: ajánló katasztrófa történelem évforduló titanic túlélő milky way

A bejegyzés trackback címe:

https://newzz.blog.hu/api/trackback/id/tr96043338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sassika 2014.04.18. 13:26:57

Itt egy jó infografika a titanic halottairól/túlélőiről:
i1.ytimg.com/vi/BZOVw-Fbe4o/maxresdefault.jpg

Dióstészta 2014.04.18. 15:16:42

"tenger -2,2 C fok. .. 10-15 perc alatt kihűl a szervezet,"
Inkább +2 fok, de mindegy. Viszont a 10-15 perc nagyon soknak tűnik. Sztem 3-4 perc alatt fagyhalál. Aki nem hiszi, tegye a kezét 0 fokos vízbe 20 mp-re, próbálja ki.

MAXELL birkaman buzizó \\http.birkafing.org 2014.04.18. 15:22:52

„A B csónakba kapaszkodik Harold Bridge távírász, Lightoller másodtiszt és Jack Thayler elsőosztályú utas, aki a hajó süllyedésekor ugrott a vízbe.”
Tévedés! Már jócskán a hajó süllyedésekor a vízben volt.

„Az evezősök a csónakra helyezték az evezőket, teljes csöndben néztük hogyan süllyed el a hajó. Néhányan oda sem néztek, egymás vállára borultak.”
Nem igaz! A mai napig semmilyen hiteles forrás nem erősítette meg ezt a vállra borulós eseményt!

Dióstészta 2014.04.18. 15:24:49

Biztosan buta kérdés, de egy mentőcsónakot miért evezősre csinálnak, miért nem pedálosra, mint a vizibiciklit? Az evezőkkel mindig csak baj van, főleg pánikban. Na meg, miért nincs a hajók belsejében (a legvédettebb pontján) elegendő zárt légtartály, ami a felszínen tartja? Nem értek hozzá, csak tűnődöm.

Dióstészta 2014.04.18. 15:39:53

Kissé futurisztikus az ötlet, de ha egy mentőcsónak felülről is zárt, annyira, hogy ajtón kell bemenni rá, majd ha megtelt, légmentesen bezárni, akkor már le sem kell engedni a fedélzetről, idővel úgyis vízre ereszkedik magától. Még ha le is húzza örvény, azonnal felszínre kerül, hiszen tele van levegővel. Csak az utasoknak be kell csatolniuk magukat. Szerintem biztonságosabb megoldás mint egy dőlő hajóról pánik idején vízbeereszteni egy csónakot.

Mr. kisPocok 2014.04.18. 15:41:51

@Dióstészta: ehhez hasonló tartály volt, csak átszakadtak. Dokumentumfilmben részletezik.

flea 2014.04.18. 15:43:50

@Dióstészta: réteges ruhában, mentőmellényben a 10-15 perc reális, szerencséseknek a duplája is lehet. 3-4 percet még eszméleténél is kibír az ember.

Ha lehet hinni Cameron filmjének (és ilyen tekintetben állítólag hiteles), a kazettás vízzáró rétegeket gazdaságossági okokból nem építették a hajótesttel egy magasságig, pedig műszaki akadálya nem lett volna. Ha a jéghegy csak 3 (és nem 4) kazettát szakít be, vagy ha a kazetták a hajótesttel egymagasak, el sem süllyedt volna a hajó.

TG007 2014.04.18. 15:49:27

@Dióstészta: A sós víz alacsonyabb hőmérsékleten fagy, ezért is sózzák/sózták az utakat. Így a hőmérséklete simán lehetett -2,2 C fok.

Joe69 2014.04.18. 16:25:09

Olvasom itt felettem a sok szakértőt..nos, a mai hajókon már tényleg fedett mentőtutajok vannak, amelyek rögzítését központilag lehet oldani, le lehet engedni őket darukkal, de ha erre nincs idő, elég belökni őket a vízbe , stabilan úsznak, felborulni gyakorlatilag nem tudnak, mentőmellényben le kell ugrani a hajóról és felkapaszkodni rájuk, ez a stratégia. Persze, ha hideg a víz, itt sincs segítség. A Titanic azonban egy átmeneti technológiai kor terméke volt, méret, sebesség, utaslétszám stb. már a mai rekreációs üdülőhajóknak felelt meg, de pl. a mentőcsónakok, navigáció, stb. a 19.század volt. A Titanic egyébként nem dőlt meg a süllyedés alatt, furcsa módon ez volt talán az egyetlen nagy hajókatasztrófa, ahol gyakorlatilag az összes csónakot szabályosan le tudták engedni, más kérdés, hogy kevés volt és azok sem voltak kihasználva. A Costa Concordia példája is mutatja, hogy ha a hajó megdől, gyakorlatilag semmit sem lehet csinálni, és technika ide-oda, tömeghalál lett volna, ha nyílt tengeren történik. Ráasdásul a mai nagy hajókon alig pár tucat kiképzett tengerész dolgozik, azokat is alkalmilag kukázzák össze, a többi gyakorlatilag szállodai crew, fingjuk nincs, mit kell csinálni vészhelyzetben, ez a Costánál is kiderült. (A Titanicon egyébiránt válogatottan kvalifikált személyzet szolgált, akkor még volt miből meríteni) Megkockáztatom, hogy pont a hajóstársaságok haszonleső személyzeti politikája és spórolása ma a legnagyobb veszélyforrás az ilyen hajókon, hiába fejlettebb a technikájuk (ld. dél-koreai komp, Estonia, stb..)

galaxiscsirke 2014.04.18. 16:36:07

@flea: 5 rekeszre terjedt ki a lék, ha csak 4 megy tele vízzel, nem süllyed el. A lék átterjedt az 5-ös kazánházra is (ami már az 5. rekeszben volt), de ott 1 ideig bírták a szivattyúk, és tovább maradt volna fenn a hajó is,de aztán átszakadt a rekeszfal, és az 5. rekesz is megtelt,onnantól annyi volt. (Walter Lord: A Titanic pusztulása, egyik legjobb forrás, Cameron bácsi is jórészt ezt használta).

flea 2014.04.18. 16:45:58

@galaxiscsirke: akkor rosszul emlékeztem, annyi volt meg, hogy eggyel több ment tele, mint amennyivel még fenn maradt volna.

gchg 2014.04.18. 17:42:42

@Dióstészta: A sós víz -4 fokon fagy meg, nem 0 fokon, mint az édesvíz.

walter sobchak 2014.04.18. 21:14:59

A Titanicnál sok tényező összejátszása kellett ahhoz, hogy elsüllyedjen, és ráadásul ennyi áldozat mellett. Utólag könnyű azt mondani, hogy miért nem így, miért nem úgy építették, de egyvalamit nem szabad elfelejteni. Soha nem gondolták korábban, hogy ekkora léket kaphat a hajó. A mentőcsónakokból sem a romantikus indok (leszarták, hogy nincs elég hely az utasoknak) miatt nem építettek eleget, hanem azért, mert úgy gondolták, hogy baj esetén csak arra kell őket használni, hogy a mentőhajóra átszállítsák az utasokat. A zsúfolt Észak-Atlanti útvonalak, a drótnélküli távíró, a Titanic mérete és a biztonságos vízzáró rekeszek miatt senki nem gondolta, hogy ilyen bekövetkezhet. Persze elméletileg előfordulhatott, de annyira valószínűtlen volt, hogy emiatt nem költöttek rengeteg pénzt arra, hogy pl. a dupla hajófeneket vagy a vízzáró rekeszfalakat magasabbra építsék meg. Ha magasabbra építették volna (ahogy az Titanic testvérhajóján, a Britannicon meg is történt), az első osztályú kabinokat is elérték volna. És egy első osztályú kabinban nagyon rondán nézett ki egy ilyen fal. A fizető utasnak pedig nem lehetett ezt elmagyarázni, hogy ezért meg azért, de barátkozzon meg azzal, hogy egy húszcentis "küszöböt" kell átlépegetnie, ráadásul az azt a benyomást keltette volna az emberekben, hogy a hajók nem biztonságosak. Akkor inkább jegyet váltott a rivális társasághoz tartozó Lusitaniára vagy a Mauretaniára, mert azon nincsenek szétbarmolva a kabinok :). De csak logikailag: mi sem húzunk a fejünkre bukósisakot, csak mert az utcán elméletileg ráeshet valami, és agyonüthet minket. Pedig elméletileg előfordulhat. Most akkor mi is meggondolatlanok vagyunk? :)

Egyébként az Atlanti-óceán vize azon a helyen, ahol a Titanic elsüllyedt, -2 fokon fagy meg (36 ezrelékes a sótartalma, ami a világátlagnál nagyobb), a Titanic katasztrófájánál 1 és -1 fok közötti hőmérsékletekről olvastam. A -2,2 fok onnan jöhet, hogy a 28 Fahrenheitet pontosan számolták át, pedig valószínűleg az is egy hozzávetőleges érték. De 28-30 F között volt, igen.

milky_way 2014.04.18. 22:30:23

Jó látni, hogy sokakat érdekel és elgondolkodtat a téma!
A harmadik, egyben utolsó részt itt lehet elérni: newzz.blog.hu/2014/04/18/emlekezunk_sos_titanic_3_resz
Köszönjük, hogy olvastok minket, tartsátok meg ezt a jó szokást! :D :)

kewcheg 2014.04.18. 22:37:21

Csak elmélkedem magamban,de azért sorsszerű, hogy a középkori nagy navigátorok elindultak parányi, a Titanichoz képest dióhéj hajóikon, és általában meg is érkeztek.(többnyire) Valahogy a hitük,vagy a lelkük fenntartotta ezeket a lélekvesztőket.Ez az úszó szálloda meg egyből a hullámsírba ment,nagy,erős hajó,de kislelkű hitetlen emberek...

galaxiscsirke 2014.04.18. 23:00:24

@walter sobchak: Így van, elég sok "ha" volt a dologban: pl. HA van egy kis szél, akkor a jéghegyet hamarabb észrevették volna a hullámtörésről, és ha csak 50-100 méterrel előbb fordulnak, nem találják el. HA nem újhold előtt vannak, a Hold fényében megint csak hamarabb látják. HA még később kerülik ki, eséllyel jobban eltéríti az orrát, az eleje jobban rommá tört volna,de rövidebb lett volna a lék->nem telik meg 5 rekesz->fönnmarad.A nemtőcsónakokból meg pont 2x annyi fért volna el, a csónakdaruk direkt úgy lettek kitalálva,hogy ha az első csónakot leeresztik,utána kötél vissza, daru átbillen a fedélzet fölé,2. csónak ráakaszt, kilendít,leereszt, csak akkor a 2. adag csónak sokat elfoglalt volna a sétafedélzetből. Meg HA rendesen megpakolták volna a csónakokat, többen túlélték volna.

walter sobchak 2014.04.18. 23:35:19

@galaxiscsirke: Az az érdekes, hogy ha csak egy-két másodperccel később vagy előbb fordítja el a kormányt Hitchens (a kormányos), akkor sem lett volna ekkora a sérülés. Nagyon sokszor lemodellezték a balesetet, és arra jutottak, hogy ennek, hogy így sérüljön meg, szinte nem is volt esélye. Mégis megtörtént :).

A mentőcsónakokról kevéssé ismert, (bár egyértelmű) tény, hogy ennél több csónakot nem is lehetett volna vízre bocsátani, mert egyszerűen nem volt rá idő. Az utolsó csónakokat már így is akkor vágták le, amikor a víz már elérte a felső fedélzeteket. Sőt, a legutolsót (az A jelű összecsukható tutajt) már csak a hajó elsüllyedésének pillanatában indították el, félig vízzel tele.

Igen, nagyon sok a ha, de arról sosem értesülünk (sőt, ki sem derül), amikor egy hajó nem süllyed el, mert ugyan életveszélyes az utazás rajta, de pont mindig szerencséje van. Például rosszak az illesztései, de sosem jön akkora vihar, amiben szétnyílnának :). A Titanicnál minden előírást betartottak, sőt, túl is teljesítettek, mégis bekövetkezett a katasztrófa.

@kewcheg: Általában az Titanic-kori hajók is megérkeztek az úticéljukra, ez azért, gondolom, egyértelmű :D. És a régi lélekvesztők elég sokszor nem érkeztek meg, csak azt nem jegyezte fel senki, és mivel kisebbek voltak, nem is volt ennyi halálos áldozat. De nem a Titanic volt a legnagyobb katasztrófa sem a hajó méretét, sem pedig az áldozatok számát tekintve. Még csak a békeidős hajószerencsétlenségek közül sem.

flea 2014.04.19. 09:34:14

@kewcheg: Kolumbusz 3 hajójából egy tért vissza, a legkisebb. Magellán 5 hajóból tért haza eggyel, az eredeti 237 főből 18 maradt meg...

mükkemakk 2014.04.20. 15:34:21

Mai napi nem értem miért nem tudtak az 50 főre tervezett csónakokba 50 vagy urambocsá' 60 emberkét belezsúfolni. Az meg végképp paradox, hogy egy 2000 fős hajón 1000 mentőcsónakhely sem volt. /Persze utólag könnyű okosnak lenni, keressük csak meg a Boeing 777-et az Indiai óceánon./

Adani 2016.05.02. 10:18:49

@mükkemakk:

Sosem volt kiürítési gyakorlat a hajón, így a személyzet se tudta, hogy pontosan mi a teendő és ami fontosabb az utasok sem. A személyzet egész jól feltalálta magát, a matrózok tudták használni a darukat, a csónakokat le tudták engedni, de az utasok pláne a fedélközben lévők azt se tudták merre szaladjanak. Hatásvadász jelenet volt a Cameron filmben, hogy bezárták a kapukat és nem engedték őket a fedélzetre, de ez nem igaz, ilyen nem történt, egyszerűen csak sorsukra lettek hagyva és sokan eltévedtek a folyosók labirintusában és nem értek el a fedélzetre, vagy ha mégis nem biztos ,hogy elérték a csónakokat időben.

Itt a cikkben is írva van ,hogy sokan eleinte be sem akartak szállni, mert még nem látszott, hogy nagy a baj. ÉS hát ugye az első csónakba ha csak 20 an szálltak be nem várhattak a végtelenségig engedték vízre.

Az is általános dolog még manapság is, hogy ameddig nem történik tragédia, addig le vannak szarva az elavult szabályok. Addig eszébe se jutott senkinek, hogy felül kéne vizsgálni a régi szabályokat és mentőcsónakot mindenkinek szabályt bevezetni, ami egyszerűbb is annál minthogy 10 ezer tonna felett kell min. 16 és kész. Arra sem gondolt senki, hogy meg kell követelni a 24 órás ügyeletet a távíró mellett, így fordulhatott elő ,hogy miközben a fél világ a Titanic SOS jelzéséről beszélt az alig 15 km-re lévő hajón aludt a távírász és nem vették a vészjelzést. (Eredetileg a Carpatia sem vette, mert ott is szolgálaton kívül volt már a távírász csak a szerencsén múlt ,hogy még lefekvés előtt bekapcsolta a gépet és belehallgatott az SOS jelzésbe).

@walter sobchak:

Na igen ha totál egyenesen frontálisan mennek neki akkor nem lett volna baj, az utasokat valószínűleg több hajó felvette volna akár másnap a Titanicot meg bevontatják egy kikötőbe. Na meg ha nem szarják le ,hogy nincs távcsövük a matrózoknak ,mert elvitte egy tiszt a kulcsot, aki leszállt a hajóról és feltörik a bezárt szekrényajtót előbb észrevehették volna a jéghegyet.

Adani 2016.05.02. 11:18:49

"Egy alig száz méterre lévő alig tele mentőcsónak nem jött vissza a túlélőkért. Hogy miért, az rejtély. Hogyan tud valaki nem törődni a vízben lévők kiabálásával?"

Valószínűleg ha visszamegy azonnal bármelyik csónak akkor a túlélők felborították volna a csónakot. Egyetlen egy csónak ment vissza, de ők is csak később indultak el, rosszul számította ki a matróz, mennyi ideig maradhat az ember életben a jeges vízben és mennyi ideig tart mire túlélőket talál, 5 embert tudtak kimenteni abból is kettő meghalt a csónakban.