HTML

Friss hozzászólások

Címkék

12 (1) 12évrabszolgaság (1) 2014 (1) a (1) admin (1) ajanlo (1) ajánló (6) album (1) álom.net (1) amcsi (1) amerikai botrány (1) apokalipszis (1) április6 (1) avengers (1) bang (1) big (1) birds (1) blogger (1) blood (1) bosszúállók (1) breaking bad (1) bulvár (1) clara bow (2) dead (1) dexter (1) divat (1) együttes (1) éjszaka (1) előzetes (1) első poszt (1) ember (1) enciklopédiája (1) eszköz (1) eurovízió (2) év (1) évforduló (3) facebook (1) Facebook (1) farsang (1) film (16) filmajánló (9) filmajánó (2) fluor (1) forradalom (1) frankenstein (1) golden globe (1) hely (1) herkules (1) himym (1) Hulk (1) idős (1) Inczédy (1) info (1) irony (1) ismerkedés (1) jack (1) játék (5) katasztrófa (2) keksz (1) képregény (1) kingslayer (7) kiscsillag (1) kocka (1) komment (1) könyv (3) Könyvajánló (1) Kossuth (1) kritika (4) kultúra (4) levelek júliának (1) littlecat01 (6) lol (3) lorde (1) Magdi anyus (1) majd (1) meleg (1) meme (1) metró (1) milky way (3) mokka (1) műsor (1) műsorvezető (1) narancsvidék (1) némafilm (2) nemlétező (1) newzz.com (2) new year (1) oltás (1) once (1) oravecz (1) oscar (1) oscars (1) oscars2014 (1) party (1) Pesten Hallottam (1) rabszolgaság (1) rajzfilm (2) regény (1) reggeli (1) remake (1) retrokedd (3) ryan (1) sorozat (11) szavak (1) szex (2) szójáték (1) szupcsimupcsi (1) Tamás (1) társadalomkritika (1) taylor momsen (1) the (2) theory (1) time (1) titanic (3) tolerancia (1) tömeg (1) tömegközlekedés (1) történelem (2) tragédia (1) tróger (1) troll (1) true (1) túlélő (4) tumblr (1) twitter (1) upon (1) választás (1) vélemény (3) vicc (1) videó (1) videoklip (1) Vili bácsi (1) vonzalom (1) walking (1) xjelena (18) XXI.század (1) zene (3) Címkefelhő

Emlékezünk: SOS Titanic! - 3. rész

milky_way   2014.04.18. 21:54

Első rész: http://newzz.blog.hu/2014/04/15/sos_titanic

Második rész: http://newzz.blog.hu/2014/04/16/emlekezunk_sos_titanic_2_resz

Csak egy testet találtunk”

 

A mentőcsónakban ülők észreveszik a Carpathia jelzőrakétáit.

 

A horizontot fürkészbe hirtelen fényt láttunk, alatta még egyet. Szinte túl szépnek hangzott, hogy igaz legyen, mindenkinek a szeme megtelt könnyel, férfiaké és nőké egyaránt. Körülöttünk mindenhol kiáltásokat és nevetést hallottunk.

Lawrence Beesley túlélő

 

Boxhall felbocsátja az utolsó zöld rakétát.

20120412-titanic-100-eves-evfordulo-a1.jpg

 

A Carpathia ezalatt a Titanic felé haladt:

Jéghegyek bukkantak föl, és maradtak mögöttünk” – írta Rostron, a hajó kapitánya. „Nem lassítottunk, bár olykor irányt változtattunk, hogy kikerüljük őket. Amint remélhettük, hogy valaki észrevesz bennünket, negyedórás időközökkel rakétákat lőttünk fel. Magának a Titanicnak semmi jelét sem láttuk. Ekkorra – nagyjából 3.35-re – már majdnem elértük a megadott helyet. Közvetlenül előttünk, egészen alacsonyan zöld fényt észleltem. Tudtam, hogy egy mentőcsónak. Melléje vittem a hajót, és az utasok egymás után a fedélzetre másztak. Egy tiszt vezette őket. Amint a fedélzetre ért, odahívtam magamhoz.”

Hol a Titanic? – bukott ki Rostronból minden bevezető nélkül.

Elveszett! – felelte Joseph G. Boxhall negyedik tiszt. – 2.20-kor elsüllyedt.

Sokan maradtak még a fedélzeten, amikor elsüllyedt?

Százak! Talán ezren vagy annál is többen! – csuklott el Boxhall hangja. – Kapitány úr, a hajóval együtt ők mind a tengerbe vesztek!

Éppen világosodott – írta Rostron –, és micsoda látványt tárt elénk az új nap! Mindenütt jéghegyek. S ahogy a kelő nap első sugarai tragikus fénybe vonták őket, az elpusztult hajó mentőcsónakjai úsztak közöttük.

Fél kilencre már mindenki a fedélzeten volt, rövid megemlékezést tartottunk, köszönetet mondtunk a túlélőkért, és megemlékeztünk az áldozatokról. A ceremónia alatt körbehajóztuk a szerencsétlenség helyszínét, de csak egy testet találtunk.”

Arthur H. Rostron, a Carpathia kapitánya

2819606_8230c486b15a5f4f8e9a67dbe4a74769_wm.jpg

 

A Californian (amely egész éjjel nem reagált a Titanic vészjelzéseire) reggel 6-kor indult el arra a helyre, ahonnét a Titanic leadta a segélyhívásait. Nem sokkal nyolc óra után a jég között óvatosan pöfögve közelítette meg annyira a Carpathiát, hogy fényjelekkel érintkezhessenek. A Californian érdeklődésére, hogy mi történt, az a válasz érkezett, hogy a Titanic elsüllyedt.

Később a Californian szikratávíró-üzenetet kapott Rostron kapitánytól: „New Yorkba viszem a túlélőket. Kérem, maradjon a közelben, és ha holttestet talál, szedje föl!” Mielőtt Rostron visszaindult, hívatta a fedélzeten tartózkodó episzkopális lelkészt, Anderson tiszteletest, és a Titanic meg a Carpathia utasai a személyzettel együtt a nagyszalonban gyűltek össze, hogy leróják kegyeletüket az elhunytak előtt. Miközben imát mormoltak, a Carpathia átúszott a Titanic hullámsírja fölött. 8.50-kor Rostron már biztosra vette, hogy nincsenek további túlélők. Kiadta a „teljes gőzzel előre” parancsot New York felé. A Californian kapitánya szerint egyetlen holttestet sem találtak, és körülbelül egy óra elteltével folytatták az útjukat. Valójában több száz tetem hányódott ide-oda a víz felszínén. Lehetséges, hogy nem látszottak, mert északkeleties irányba haladó hatalmas jégtömeg vette körül őket, amelyet a hajók nem mertek megközelíteni. Később ezek a hullák szétszóródtak, valószínűleg annak következtében, hogy a jég a Golf-áramlatban fölaprózódott.

 

Egy héttel a szerencsétlenség után a MacKay-Bennett kábelfektető hajó 306-ot talált meg közülük. Elsőre úgy festettek, mint valami nagy sirályraj a vizen, ahogy szelíden hintáztak a hullámokon. Valamennyien álló helyzetben úsztak, mintha a vizet taposnák, a zömük egyetlen csomóban, amelyet a hajó törmeléke fogott körbe. A legénység egész nap dolgozott, hogy a fedélzetre emelje a halottakat. Az azonosíthatatlanokat előkészítették arra, hogy a tengeren adják meg nekik a végtisztességet.

titanic-bodies-main.jpg

 

Vasárnap este nyolc órakor kezdődött a temetés. Fred Hamilton, a MacKay-Bennett gépésze naplót vezetett:

A harangkongás minden matrózt az előfedélzetre hívott, ahol harminc holttestet adunk át a mélységnek. Már mindegyikre gondosan nehezéket raktak, és vászonzsákba varrták őket. A holdsarló sápadt fényt vet ránk, ahogy a hajó a hullámokon ringatózik. A gyászszertartást Canon Hind tiszteletes vezeti, csaknem egy órán át ismétlődnek a »Ha a Mindenhatónak úgy tetszett... ezennel átadjuk testét a mélységnek« szavak, majd a szünetben loccs! a nehezékes holttest a tengerbe csobban, hogy több mint három kilométerre süllyedjen. Loccs és loccs és loccs!”

 

A földarabolódott hajótest hatalmasok és nincstelenek örök sírboltjává változott; ebben nyugodott a kapitány a legénysége zömével, sok muzsikus, lelkész, milliomos, tanár, kőműves, ács, ápolónő, szántóvető és konyhalány, 3800 méteres mélységben. A Titanic első útja négy napig, tizenhét óráig és harminc percig tartott.

 

A katasztrófa túlélői a baleset után három nappal, április 18-án érkeztek meg New Yorkba.

 

A tragédia után négy hajó kereste a holttesteket egészen május közepéig. A baleset 1514 áldozata közül 333 maradványait találták meg, kétharmadukat sosem sikerült azonosítani. Ők Halifax, a katasztrófa helyszínéhez legközelebb fekvő kikötő temetőjében nyugszanak.

 

Utasok kategóriái

Összesen

Túlélők

Áldozatok

Túlélők százalékban

Áldozatok százalékban

Gyerekek, másodosztály

24

24

0

100%

0%

Nők, első osztály

144

140

4

97%

3%

Nők, hajón dolgozók

23

20

3

87%

13%

Nők, másodosztály

93

80

13

86%

14%

Gyerekek, első osztály

6

5

1

83,4%

16.6%

Nők, harmadosztály

165

76

89

46%

54%

Gyerekek, harmadosztály

79

27

52

34%

66%

Férfiak, első osztály

175

57

118

33%

67%

Férfiak, legénység

885

192

693

22%

78%

Férfiak, harmadosztály

462

75

387

16%

84%

Férfiak, másodosztály

168

14

154

8%

92%

Összesen

2224

710

1514

32%

68%

 

A Titanic legfiatalabb utasa, és egyben utolsó túlélője Elizabeth Gladys Millvina Dean volt, aki mindössze kilenchetes volt a balesetkor, és 2009 májusában, 97 évesen halt meg. A szülei Kansasba akartak költözni Angliából, ezért szálltak fel a Titanicra, a harmadosztályra. A katasztrófában az apja odaveszett, Elizabeth az anyjával és akkor kétéves bátyjával az először elindított, 10-es számú mentőcsónakban menekült meg.

blog_vm_4743944_7249809_tr_titanic.jpg

 

A Titanic a Willis Faber and Co. cégnél volt biztosítva, egymillió fontra, ami kicsit kevesebb volt, mint amennyibe a hajó megépítése került. Az összeget a biztosító harminc napon belül kifizette a White Starnak.

 

Magyar megmentő


Számos magyar vonatkozása van a tragédiának, például a Titanicon több magyar is tartózkodott.
Reischl Mátyás, az egyik első osztályú étterem pincére életben maradt, ám a hajón utazó magyar kivándorlók nem voltak mind ennyire szerencsések. Megmenekült Hoffer Lujza, illetve a harmadosztályon utazó soproni Kisik Antal és felesége, azonban a tengerbe fulladt két gyermekük, Vince és Mária.

A Carpathián még több magyar alkalmazott és utas is volt, hiszen – miként erre a neve is utal – a Trieszt és New York között szolgálatot teljesítő óceánjárót gyakorlatilag a magyar kivándorlók utaztatására rendszeresítették. A hajón dolgozott dr. Lengyel Árpád is, akinek rengeteg túlélő köszönheti az életét. Ő irányította ugyanis az orvosi ellátásukat egészen a hajó New Yorkba érkezéséig.

Még a fedélzeten írt egy levelet a családjának, amelyben beszámolt a tragédia éjszakájáról – nyilatkozta a hajóorvos unokája, Völgyi Péterné dr. Reich Márta (67).

Egyebek közt ezt írta az akkor 26 éves orvos: „Három óra is elmúlt már, midőn beértük az első csónakot, amelyben körülbelül 25-en voltak, és szorongva vártuk tőlük a hírt a többiek sorsáról. Kötelet dobtak le nekik a hajónkról, úgy húzták magukat a feljárónkhoz, amidőn velőkig ható sírás és nyöszörgés hallatszott.”

Számos utas szenvedett hipotermiában, sokan pedig töréses, zúzódásos sérüléseket szenvedtek. A doktor két kollégájával együtt éjt nappallá téve kezelte pácienseit, és ápolta egyben a lelküket is.

Helytállását a túlélők egy aranymedállal köszönték meg. A történtek annyira megrázták, hogy ez volt az első és egyben utolsó útja is hajóorvosként. 1940-ben hunyt el, a Kerepesi temetőben nyugszik.

2524.jpg

 

Felfedezés, kutatások

 

1963-ban nyílt tengeri katasztrófák sora kezdődött, ezek nyomán pedig olyan berendezéseket és eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek végül lehetővé tették a Titanic felkutatását.

A hajó két nagyobb darabja - mindkettő súlyos károkat szenvedett a becsapódás erejétől - ma mintegy 600 méternyire fekszik egymástól a tenger mélyén. Robert Ballard, a National Geographic Society ösztöndíjas kutatója és kollégája, Jean-Louis Michel 1985-ben fedezték fel a roncs helyét. Bob Ballard felidézi a napot, amikor 1985-ben megtalálta a Titanic roncsát az Atlanti-óceán fenekén (angol nyelvű videó): http://natgeotv.com/hu/bob-ballard-mentsuk-meg-a-titanicot/videok/a-felfedezes

1204titanic7.jpg

Azóta számos búvárhajó és robotszonda indult a mélybe, hogy tanulmányozza a roncsokat. A legújabb, 2010-es expedícióban James Cameron filmrendező és felfedező is jelentős szerepet vállalt.

Ballard ellenzi az utóbbi két évtizedben fellendült Titanic-turizmust, különösen a hajóval elsüllyedt tárgyak felhozására irányuló törekvéseket. Az óceán mélyén uralkodó nagy nyomás miatt a roncs pár évtizeden belül össze fog roskadni.  A kutató szerint addig is úgy kellene tekinteni a Titanicra, mint egy temetőre.

article-2130406-129A0E24000005DC-278_964x517.jpg

 

Kulturális hatás

Irodalom

M. F. Mansfield kiadásában jelent meg Morgan Robertson regénye Hiábavalóság címmel. Az 1898-ban publikált regény szinte próféciája volt a Titanic balesetének. Több adat hasonlatos a regénybeli és a valóságos hajó, valamint a lejátszódott események között. Már maga a két hajó elnevezése is hasonít, ugyanis a regénybeli hajót RobertsonTitannak keresztelte. Ennek vízkiszorítása 70 000, míg a Titanicé 66 000 tonna volt. Mindkét hajót egyformán elsüllyeszthetetlennek hitték, és egyiken sem volt elegendő számú mentőcsónak az utasok és a legénység megmentésére.

A valódi hajóval kapcsolatos eseményeket többen is megírták. Ezek közül az egyik legismertebb Walter Lordé (a Californian kapitányának, Stanley Lordnak a fia), amely A Night to Remember címmel jelent meg (magyar címe A Titanic pusztulása). A könyv a túlélők elmondása alapján vázolja fel a katasztrófát.

Dékány András regényt írt S.O.S. Titanic címmel, a művet itt tölthetitek le: http://staub-site.honlapepito.hu/tarhely/staub-site/dokumentumok/letoltesek/konyvpdfmegtek/dekany_andras_s__o__s__titanic_.pdf

Filmek

  • az első filmet, ami a Titanic katasztrófáját dolgozta fel, mindössze 29 nappal a hajó elsüllyedése után mutatták be. Főszereplője és egyben forgatókönyvírója egy valódi Titanic-túlélő színésznő, Dorothy Gibson volt, aki a filmben ugyanazt a ruhát viselte, amiben megmenekült a hajóról. A filmből nem maradt fenn teljes kópia, csak néhány képkocka.

  • 1958 - A Titanic éjszakája (A Night to Remember), rendezte: Roy Ward Baker

  • 1979 - S.O.S. Titanic, rendezte: Billy Hale

  • 1996 - Titanic, rendezte: Robert Lieberman

    https://www.youtube.com/watch?v=evDFaZ7zMRU

    Rövid előzetes: a Titanic több mint 2000 utasával New York-ba indul 1912 áprilisában. Közöttük utazik John Jacob Astor és gyönyörű felesége, Madeleine. Astor az Egyesült Államok leggazdagabb embere. Madeleine attól tart, hogy ha New York-ba érnek számkivetettként kell élnie, mert az ottani társaság esetleg nem hajlandó őt befogadni. Szintén a hajón van Jaime Perse, egy fiatal és elszánt angol, aki zsebtolvajlásból él. A hajó fedélzetén beleszeret Osa Ludvigsen-be, az ártatlan, skandináv emigránslányba. Ám nem csak a szépséggel, hanem a szörnyeteg Simon Doonan-nal, az ír betörővel is kapcsolatba kerül, és miközben Astorékat akarja kirabolni, a hajó fokozatosan halad végzete felé.

  • 1997-ben James Cameron rendezésével filmre vitték a hajó pusztulását egy romantikus történetbe ágyazva. A film 11 Oscar-díjat nyert el.

    titanic_movie-HD.jpg
  • 2010-ben Cameron filmje megjelent 3D-ben is: https://www.youtube.com/watch?v=mZdAtGY9pe4

  • a National Geographic dokumentumfilmje: https://www.youtube.com/watch?v=V-h0MCavwf8

     

Néháy tévhit a katasztrófa körülményeiről

James Cameron 1997-es filmjében megvesztegethető semmirekellőként ábrázolták Murdoch karakterét, aki két emberrel is végez, majd kétségbeesésében öngyilkos lesz a süllyedő hajón. A történelmi emlékezet viszont úgy tartja, hogy ő adott parancsot a jégheggyel való ütközés elkerülésének megkísérlésére, majd önzetlenül cselekedett, amikor a mentőhajókba terelték az embereket.

Murdoch családjában és az első tiszt skóciai falujában, Dabeattie-ben nagy felháborodást keltett, ahogy Cameron a tisztet ábrázolta. Sokan azt követelték, hogy a rendező eszközöljön módosításokat a film videováltozatában, a 20th Century Fox stúdió azonban megtagadta a kérést. A gyártó álláspontja szerint a filmet nem a valós események hű és pontos tükrének szánták, Murdochot pedig hősként festették le, aki sok ember életét megóvta, mielőtt sajátját eldobta volna (halálának körülményei egyébként máig tisztázatlanok). A stúdió végül mégis elnézést kért, és támogatja a Murdoch-emlékdíjat, amelyet a Dabeattie középiskola adományoz 1912, vagyis a Titanic elsüllyedése óta.

WMM.jpg

A legenda szerint a Titanicot jó előre elsüllyeszthetetlenként hirdette a kapitánya, a tervezője, és a tulajdonosa, a White Star Line hajótársaság. Valójában semmilyen nyoma nincs a korabeli sajtóban ilyen nyilatkozatoknak, a White Star marketingje kimondottan annak sulykolására épült, hogy a Titanic a valaha épült legnagyobb és legfényűzőbb óceánjáró.

Az „elsüllyeszthetetlen” jelző először a katasztrófa után, a New York Times április 16-i számában bukkant fel a cég alelnöke, Philip A. S. Franklin nyilatkozatában, aki arról beszélt, hogy ő nem érti, az egész baleset hogy történhetett, és azt hitte, a hajó valóban elsüllyeszthetetlen. Ezt a szerencsétlen nyilatkozatot fújta fel egészen addiga sajtó, hogy a Titanic gazdái hívták ki maguk ellen a sorsot a kérkedésükkel a hajó elpusztíthatatlanságáról.

new_york_titanic.jpg

A filmek nyomán vagyunk hajlamosak azt is tényként kezelni, hogy a Titanic sebességrekordot akart dönteni az Atlanti-óceán átvágásával, és ezzel elnyerni a híres Kék szalag díjat, ami a világ mindenkori leggyorsabb utasszállítójának járt több mint száz éven keresztül. Valójában a Titanic sosem próbálkozott ezzel, és esélye sem lett volna rá. Az óceán nyugati irányú átszelésének rekordját ekkoriban a Mauretania tartotta 26,06 csomós (48,15 kilométer per órás) átlagsebességgel (az eltérő útvonalak miatt nem az átkelés idejére, hanem az átlagsebességre adták a díjat). A Titanic elméleti végsebessége 24 csomó, a tervezett utazósebessége pedig 21 csomó volt, de a gyakorlatban ettől is elmaradt a hajó: az Ír-tengeren tett próbaút során mindössze 18 csomós (33,34 kilométer per órás) átlagot és 21 csomós csúcssebességet sikerült elérni úgy, hogy az óceánon szembejövő Golf-áramlat hatását sem kellett legyűrnie. A rekorddöntés tehát irreális elképzelés lett volna, azt utólag költötte a korabeli bulvársajtó a sztorihoz. Bár az igaz, hogy feszített tempót diktált a kapitány, hogy az amerikai újságok lapzárta előtt beszámolhassanak a Titanic New York-i kikötéséről.

 

rmstitanic.jpg

A történet 102 év elteltével is háborgatja a világ lelkét. Az óceánjáró nevének említése mindmáig olyan érzelmi hatást gyakorol, amelyhez csak a történelem kevés rendkívüli eseménye fogható. 

3 komment

Címkék: ajánló katasztrófa történelem évforduló tragédia titanic túlélő milky way

A bejegyzés trackback címe:

https://newzz.blog.hu/api/trackback/id/tr176051057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bagir 2014.04.21. 16:35:11

Ivánék ezt a második vh-ban röhögve túlteljesítették. Csak a Vilhelm Gustlof hajón tízezer menekült volt, akik odavesztek a felszabadítók torpedóitól. A lovagiasság jegyében még a mentést végző hajókra is lőttek.
Ja tudom a holokauszt.......